Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

ΘΑΝΟΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ, ξεκινώντας από τη “Δύναμη της αγάπης”...

Τα βιβλία είναι συνυφασμένα με τη ζωή του. Οι εκδόσεις του, με την επιτυχία και την μεγάλη απήχηση στο αναγνωστικό κοινό. “Δεν έτυχε, πέτυχε”, επιμένουν ωστόσο οι συνεργάτες του. Όπως και νάχει είναι σα να τον άγγιξε το μαγικό ραβδάκι του Χάρι Πότερ. Συνεχίζοντας την μεγάλη επιτυχημένη πορεία που ξεκίνησε με το “Άρωμα” του Ζίσκιντ, συνεχίστηκε με τον “Θεό των μικρών πραγμάτων” της Αρουντάτι Ρόι, “Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι” του ντε Μπερνιέρ και τα βιβλία του Μαχφούζ, τα e-books και την μεγάλη εμπορική επιτυχία του Γιώργου Πολυράκη, του Κώστα Καρακάση και της Λένας Μαντά, ο εκδότης Θάνος Ψυχογιός επιμένει στην σκληρή δουλειά και την πειθαρχία, ανοίγοντας πια και στον Έκο και στο διαδικτυακό βιβλίο τα εκδοτικά φτερά. Επαναλαμβάνοντας παρηγορητικά σε καιρούς δύσκολους πως, τελικά, ένα συγγραφικό ταλέντο δεν πάει χαμένο. Και ότι “όποιος έχει το χάρισμα του καλού συγγραφέα, αργά ή γρήγορα, θα βρει το δρόμο της αναγνώρισης και της καταξίωσης, τουλάχιστον από τους αναγνώστες”. Εξακολουθώντας, ωστόσο, να καταφεύγει πάντοτε ο ίδιος, στην Καινή Διαθήκη που “είναι ο φάρος που τον καθοδηγεί”.

- Πάντα σήμαινε το βιβλίο για σας κάτι το τόσο σημαντικό, κύριε Ψυχογιέ;

Τα βιβλία είναι συνυφασμένα με τη ζωή μου. Από τότε που έμαθα να διαβάζω πάντα είχα δίπλα μου ένα βιβλίο και οι προτεραιότητες στη διαδρομή μου ήταν: σπουδές, οικογένεια, εργασία για επιβίωση και ανέλιξη, διάβασμα και μετά όλα τ’ άλλα. Αν δεν εργάζομαι ή δεν ασχολούμαι με την οικογένειά μου, θα διαβάζω. Η σύζυγός μου έχει να λέει ότι «είσαι πάντα με ένα βιβλίο στο χέρι».

-Οι εκδόσεις; Πώς προέκυψαν; Να ξετυλίξουμε απ' την αρχή το κουβάρι. Το πρώτο βιβλίο; Το αρχικό σκεπτικό;

Μπορεί να διάβαζα πάντα αλλά ποτέ δεν είχα σκεφτεί να γίνω εκδότης. Αυτό έγινε, ουσιαστικά, τυχαία. Το 1971 είχα τελειώσει τη Θεολογική Σχολή και φοιτούσα στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ η αδελφή μου η Μαρία ήταν πρωτοετής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έπρεπε να βρούμε μια εργασία για να καλύπτουμε τα έξοδα μας. Η αδελφή μου προσλήφθηκε στις Εκδόσεις Πλειάς του αείμνηστου Μιχάλη Μεϊμάρη ως πωλήτρια βιβλίων και μύησε κι εμένα. Σταδιακά δημιουργήσαμε ένα μικρό κεφάλαιο και τον Ιούλιο του 1972 νοικιάσαμε ένα γραφείο στον ημιώροφο της οδού Ακαδημίας 91-93. Σιγά σιγά προσλάβαμε κι άλλους πωλητές και προσπαθούσαμε να αναπτύξουμε τη μικρή μας επιχείρηση. Το 1977 η αδελφή μου αποχώρησε για να ασχοληθεί με κάτι άλλο κι εγώ εξακολούθησα να απασχολούμαι επαγγελματικά με την πώληση βιβλίων με δόσεις. Ήθελα πολύ να γίνω εκδότης αλλά προβληματιζόμουν τι είδους βιβλία να εκδώσω.
Τελικά το 1979, με την παρότρυνση και συνεργασία της συζύγου μου, τύπωσαμε τέσσερα παιδικά μυθιστορήματα βραβευμένων ξένων συγγραφέων. Άρχισα με την παιδική λογοτεχνία σκεπτόμενος να επενδύσω στην πνευματική καλλιέργεια των παιδιών, που θα ήταν οι μελλοντικοί αναγνώστες.

- Το πρώτο βιβλίο που έγινε επιτυχία;

Η επιτυχία ήρθε αργότερα. Το 1986 κυκλοφόρησε το Άρωμα του Πάτρικ Ζίσκιντ και έγινε εμπορική επιτυχία. Ακολούθησαν κι άλλα βιβλία με μεγάλη ανταπόκριση από τους αναγνώστες: η Ιστορία χωρίς τέλος του Μίχαελ Έντε, Ο θεός των μικρών πραγμάτων της Αρουντάτι Ρόι, Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι του Λουί ντε Μπερνιέρ, τα βιβλία του Ναγκίμπ Μαχφούζ, και άλλα.


- Η ξένη λογοτεχνία, μια σειρά εξαιρετική, Άρωμα, Μαχφούζ... Και μετά η μεγάλη επιτυχία, Χάρι Πότερ, γυρίζοντας πίσω να πούμε πώς έφτασαν αυτά τα βιβλία στα χέρια σας;

Το Άρωμα το επέλεξα διαβάζοντας ένα άρθρο σε ξένο περιοδικό.
Το έργο του Μαχφούζ μου το γνώρισε ένας Αιγύπτιος συμφοιτητής μου, καθηγητής σήμερα των Ελληνικών Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Καΐρου, ο δρ Αχμέτ Έτμαν.
Ο Χάρι Πότερ ήταν μια επιλογή που βασίστηκε στην κρίση μας ότι επρόκειτο για ένα συναρπαστικό και διαφορετικό παιδικό μυθιστόρημα. Τίποτε δεν προμήνυε την παγκόσμια επιτυχία του όταν πήραμε τα δικαιώματα για την Ελλάδα.

- Τι θα πρέπει να έχει ένα βιβλίο ή ένας συγγραφέας για να γίνει βιβλίο σας, συγγραφέας σας;

Λαμβάνουμε πολλά κείμενα από Έλληνες και ξένους συγγραφείς, τα οποία δίνουμε σε ειδικούς αναγνώστες για να τα αξιολογήσουν και να μας τα παρουσιάσουν με γραπτή αναφορά. Η εκδοτική μας ομάδα διαβάζει αυτά που μας προτείνουν προς έκδοση και κάνει τη δεύτερη επιλογή. Τέλος, τα στελέχη όλων των τμημάτων αποφασίζουν σε σύσκεψη ποια βιβλία θα εκδώσουμε. Ένα βιβλίο για να εκδοθεί πρέπει να έχει καλή δομή, ενδιαφέρουσα πλοκή, σωστή και στρωτή γλώσσα, θέμα και υπόθεση που να αφορούν τους αναγνώστες τού σήμερα και, ει δυνατόν, να διαβάζεται απνευστί!

- Βιβλία που εσείς θεωρείτε σταθμούς;

Εξαρτάται σε ποια εποχή αναφερόμαστε. Αν πούμε για τα τελευταία διακόσια χρόνια, οι Αδελφοί Καραμάζοφ του Ντοστογιέφσκι, το Πόλεμος και ειρήνη του Τολστόι, οι Άθλιοι του Ουγκώ, το Μαγικό βουνό του Τόμας Μαν, ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις. Ξέρετε, πρέπει να έχουν μεσολαβήσει και κάποια χρόνια για να μπορείς να χαρακτηρίσεις ένα έργο μεγάλο. Ο χρόνος είναι εκείνος που αποκαθαίρει το μεγάλο έργο και το διαχωρίζει από τα μικρά.
Επίσης, το συνολικό έργο κάποιων πολύ σημαντικών Ελλήνων συγγραφέων, όπως του Καζαντζάκη, του Παπαδιαμάντη κ.ά.


- Αλλά η μεγάλη επιτυχία που ήρθε με τον Χάρι Πότερ ολοκληρώθηκε με τα ελληνικά, αναμφισβήτητα είστε ο εκδότης που έχει γίνει πια το συνώνυμο του bestseller , κατ' εσάς, συγκυρία, εκδοτικό ένστικτο, επιχειρηματικές κινήσεις σωστές;

Όταν ολοκληρώθηκε η σειρά του Χάρι Πότερ πολλοί διερωτήθηκαν: Τώρα τι θα κάνουν οι Εκδόσεις Ψυχογιός χωρίς τον Χάρι Πότερ; Όμως εμείς είχαμε θέσει τις βάσεις για να απογειώσουμε το πρώτο καλό ελληνικό βιβλίο που θα ερχόταν στα χέρια μας, και η στιγμή δεν άργησε να έρθει.
Η επιτυχία ενός βιβλίου είναι συνάρτηση όλων αυτών των παραγόντων που αναφέρατε και όχι μόνο. Χρειάζεται η κατάλληλη προετοιμασία και, όταν περάσει από μπροστά σου η μεγάλη ευκαιρία, να τη δεις και να την αξιοποιήσεις έγκαιρα. Επίσης, χρειάζεται η αναγκαία υποδομή για να προβληθεί κάθε βιβλίο στο κοινό στο οποίο απευθύνεται, η κατάλληλη τιμολογιακή πολιτική ώστε να έχει μια «σωστή τιμή» για όλους τους ενδιαφερόμενους (αναγνώστης – βιβλιοπώλης – εκδότης – συγγραφέας) και, τέλος, προαπαιτείται ένα καλά οργανωμένο δίκτυο διανομής, ώστε να μπορούν οι αναγνώστες να το βρουν παντού.

- Σας αγαπούν πολύ οι συγγραφείς σας, διαρκώς το διαπιστώνω. Επειδή στα χέρια σας πουλούν, αισθάνονται οικογένεια, σιγουριά...

Όλοι οι συγγραφείς μας, αλλά και γενικά όσοι συνεργάζονται μαζί μας, μας σέβονται, μας αγαπούν και νιώθουν σαν στο σπίτι τους, διότι τους αντιμετωπίζουμε με αγάπη, με ειλικρινές ενδιαφέρον για τον καθένα χωριστά και με υψηλό επαγγελματισμό.

- Υπάρχουν, βέβαια, και οι μικρομομφές. Λογοτεχνία συναισθηματική και εύπεπτη, γυναικείο αναγνωστικό κοινό... Παρότι μάλλον σας ακολουθούν κατά πόδας. Σε τίτλους, εξώφυλλα, θεματική...

Εκδίδουμε 180-200 βιβλία ετησίως και, απ’ αυτά, τα 30-40 θα μπορούσαν να ενταχθούν στο είδος λογοτεχνίας που αναφέρετε. Όμως, ας μην ξεχνάμε ότι αυτά ακριβώς τα βιβλία αποσπούν το αναγνωστικό κοινό από τα άλλα μέσα ψυχαγωγίας, όπως είναι η τηλεόραση, και χάρη σ’ αυτά συντηρείται ο εκδοτικός κλάδος (συγγραφείς, μεταφραστές, επιμελητές, τυπογράφοι, βιβλιοδέτες, βιβλιοπώλες).
Προφανώς, όσοι πολύ εύκολα εξαπολύουν μομφές δε γνωρίζουν το εκδοτικό μας πρόγραμμα. Αν το μελετήσουν καλύτερα θα διαπιστώσουν ότι μεγάλα ονόματα ,όπως ο Ουμπέρτο Έκο, η Μάργκαρετ Άτγουντ, ο Πίτερ Κάρεϊ, ο Χάουαρντ Τζέικομπσον ( Βραβείο Βooker
2010), κ.α. εντάχθηκαν στην εκδοτική μας εταιρεία, εκτιμώντας το κύρος και την αξιπιστία μας. Στόχος της εταιρείας μας είναι να εκδίδουμε τα καλύτερα έργα σε κάθε λογοτεχνικό είδος, ούτως ώστε να καλύπτουμε κάθε αναγνωστική προτίμηση για κάθε ηλικία.
Τέλος πρέπει να τονίσω ότι εκτιμώ όλους τους ανθρώπους που εργάζονται στο χώρο του βιβλίου και αυτό το ξέρουν πολύ καλά όσοι με γνωρίζουν, αλλά δεν έχω χρόνο να ασχοληθώ με τα σχόλιά τους, θετικά ή αρνητικά. Κοιτάζω πάντα μπροστά κι αυτό το σκεπτικό έχω μεταδώσει στα παιδιά μου και στους συνεργάτες μας.
Η προσοχή μας επικεντρώνεται πρωτίστως στους
συγγραφείς μας, στους βιβλιοπώλες και τους αναγνώστες μας. Οι πρώτοι με τα έργα τους , και οι άλλοι με την αγοραστική τους συμπεριφορά, μας έχουν τοποθετήσει στην πρώτη θέση της προτίμησής τους.

- Η άποψή σας για την ελληνική λογοτεχνία;

Υπάρχουν πάρα πολλοί Έλληνες που γράφουν· αρκετοί απ’ αυτούς είναι αξιόλογοι και ορισμένοι πραγματικά σπουδαίοι λογοτέχνες, οι οποίοι τυγχάνουν μεγάλης υπόληψης και αποδοχής από τους αναγνώστες τους. Όμως, ο περιορισμός της ελληνικής γλώσσας δε διευκολύνει τη γνωριμία τους με το παγκόσμιο αναγνωστικό κοινό. Έτσι περιορίζονται στους αναγνώστες της Ελλάδας και της Κύπρου. Όσοι, δε, συγγραφείς είχαν την ευκαιρία να δουν το έργο τους μεταφρασμένο, ως επί το πλείστον εκδόθηκαν από ήσσονος σημασίας εκδοτικούς οίκους, χωρίς τη δυνατότητα ιδιαίτερης προβολής και προώθησης. Ας ελπίσουμε ότι με τη χρήση των νέων τεχνολογιών (διαδίκτυο και συσκευές ανάγνωσης) η ελληνική πνευματική δημιουργία θα φτάσει και στον απόδημο ελληνισμό (που δεν είναι ευκαταφρόνητος). Επίσης θα δοθεί η δυνατότητα σ’ εμάς τους Έλληνες εκδότες να μεταφράσουμε τα βιβλία των συγγραφέων μας και να τα προωθήσουμε μέσω του διαδικτύου στην παγκόσμια κοινότητα.

- Η επιδίωξή σας η εκδοτική;

Να εκδίδουμε βιβλία σε όλο και περισσότερους τομείς του επιστητού που θα προσφέρουν στους αναγνώστες γνώση, πληροφόρηση, ψυχαγωγία, εσωτερική καλλιέργεια, και όχι μόνο.

- Να γυρίσουμε πίσω, ως παιδί, στο πρώτο βιβλίο. Που διαβάσατε, που σας σημάδεψε, που....

Το πρώτο βιβλίο μού το διάβασε η μητέρα μου όταν ήμουν πέντε ετών, στο αγροτόσπιτό μας, τα βράδια δίπλα στο τζάκι με το φως του λύχνου. Ήταν εφτά χριστιανικές ιστορίες με τον τίτλο Η δύναμη της Αγάπης. Μην ξεχνάτε ότι στα χωριά τη δεκαετία του ’50 ήταν δύσκολο να βρεθούν βιβλία. Η μητέρα μου ήταν μια θεοσεβούμενη γυναίκα και μαζί με τον πατέρα μου με βοήθησαν να δημιουργήσω γερές βάσεις, μου ενέπνευσαν αρχές και μου έδωσαν φτερά για να πετάξω.

- Αλήθεια, κύριε Ψυχογιέ, υπάρχει βιβλίο που να μπορεί να μας αλλάξει τη ζωή;

Εξαρτάται από τις προσλαμβάνουσες του αναγνώστη, το θέμα του βιβλίου και την ηλικία κατά την οποία εκείνος το διαβάζει. Τα βιβλία που με επηρέασαν περισσότερο ήταν αυτά που διάβασα στην εφηβική μου ηλικία. Εκείνο που με χαλύβδωσε και με έκανε αποφασισμένο να ξεπεράσω όλα τα εμπόδια στη ζωή και να πετύχω ήταν το Μπορείς του Αντώνη Πισσάνου, εκδόσεις Μακρή. Από το εξαίρετο αυτό βιβλίο θυμάμαι ιδιαιτέρως τη φράση «οι άνθρωποι δε στερούνται δυνάμεως αλλά θελήσεως». Σήμερα υπάρχουν κι άλλα βιβλία με παρεμφερές περιεχόμενο που μπορούν να ωθήσουν τους νέους προς την επιτυχία.

- Οι αγαπημένοι σας συγγραφείς; Όχι δικοί σας, για να μη σας φέρουμε και σε δύσκολη θέση, οι παλιοί, εκείνοι οι εφηβικοί, οι παιδικοί, οι νεανικοί....

Στα μαθητικά μου χρόνια διάβασα πολλά βιβλία στην Εκκλησιαστική Σχολή Κορίνθου κι αυτό χάρη στη βιβλιοθήκη της Σχολής. Οι συγγραφείς που μου έδωσαν όραμα ήταν οι Εκκλησιαστικοί Πατέρες (Ιωάννης Χρυσόστομος, Γρηγόριος Θεολόγος, Γρηγόριος ο Παλαμάς), ο Ντοστογιέφσκι, ο Τολστόι, ο Ουγκώ. Στα φοιτητικά μου χρόνια, με επηρέασαν ιδιαίτερα οι υπαρξιστές φιλόσοφοι και θεολόγοι (Νικολάι Μπερντιάεφ, Σέρεν Κίρκεγκορ, Καρλ Γιάσπερς κ.ά.)

- Βιβλίο ή συγγραφέας στον οποίο επανερχόσαστε στα δύσκολα, που να αποτελεί για σας λιμανάκι, κέντρο ζωής;

Είναι τόσο πολλά τα βιβλία που θέλω να διαβάσω, που νομίζω και άλλη μια ζωή να είχα δε θα επαρκούσε. Έτσι, σπάνια επανέρχομαι στα παλιά μου διαβάσματα, κι αυτό μόνο για λίγο. Το μοναδικό βιβλίο στο οποίο καταφεύγω όταν θέλω να ηρεμήσω και να εμπνευστώ είναι η Καινή Διαθήκη. Είναι ο φάρος που με καθοδηγεί.

- Απόσπασμα που ποτέ δεν ξεχάσατε;

Όταν διαβάζω ένα βιβλίο που με συναρπάζει, πάντα κρατώ σημειώσεις ή υπογραμμίζω τα πολύ ενδιαφέροντα σημεία για να επανέλθω. Έχω αρκετά τετράδια με αποσπάσματα-αποφθέγματα από βιβλία που με γοήτευσαν. Σ’ αυτά επανέρχομαι κατά καιρούς γιατί τα θεωρώ φωτεινά αστεράκια στην αχλή που μας περιβάλλει.

- Το εκδοτικό τι σημαίνει για σας: επάγγελμα, χρέος, επιχείρηση, μεράκι, ψυχαγωγία, απόλαυση, τρόπο ζωής...

Όλα αυτά και κάτι παραπάνω: αποστολή! Είμαστε εδώ, ως εταιρεία, για να συνεισφέρουμε στην καλλιέργεια και την πνευματική ανάπτυξη των συνανθρώπων μας, με τα βιβλία που εκδίδουμε. Είμαστε εδώ με έντονη την κοινωνική μας συνείδηση και το ενδιαφέρον για τους άλλους, και συνεισφέρουμε στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και σε κοινωφελείς οργανισμούς, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Το 2010 από κοινού με τη συγγραφέα μας Λένα Μαντά διαθέσαμε τα έσοδα (58.780€) απο το βιβλίο της Δεν μπορεί θα στρώσει στο ΚΕΘΕΑ-ΔΙΑΒΑΣΗ. Αυτό το ενδιαφέρον και η κοινωνική μας ευθύνη θα επιταθούν το 2011 αφού 10 λεπτά από κάθε πωληθέν βιβλίο μας θα διατεθούν με απόλυτη διαφάνεια σε διάφορους Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς.
Ελπίζουμε να συγκεντρώσουμε ένα ποσό της τάξεως των 150.000-200.000 €.

- Συγγραφείς ή βιβλία που αποτέλεσαν για σας εκδοτική έκπληξη;

Τα βιβλία του Χάρι Πότερ. Στην αρχή δεν πιστεύαμε ότι θα γνωρίσουν τέτοια μεγάλη επιτυχία. Επίσης, τα βιβλία των Ελλήνων συγγραφέων μας με τις πολύ υψηλές, για τα ελληνικά δεδομένα, πωλήσεις.

- Τι είναι εκείνο, αλήθεια, που μπορεί να κάνει ένα βιβλίο ν' αγαπηθεί;

Πολλά είναι τα στοιχεία που απαιτούνται για να αγαπηθεί ένα βιβλίο, αλλά, πάνω απ’ όλα, το μήνυμα που μεταδίδει.

- Παρότι όλοι “κατηγορούν” το θεσμό των ευπωλήτων, εντούτοις μανιωδώς αναζητούν και τον μηχανισμό, τη διαδικασία. Υπάρχει ή όλα είναι τυχαία;

Τίποτε δεν είναι τυχαίο. Για να γίνει ένα βιβλίο ευπώλητο χρειάζεται, πέρα από το όνομα του συγγραφέα και το θέμα του έργου του, ένας δυνατός μηχανισμός υποστήριξης· μια ομάδα ανθρώπων που πιστεύει στην αξία του βιβλίου και είναι αποφασισμένη να εξαντλήσει όλα τα εργαλεία προώθησής του. Σ’ αυτή την περίπτωση, η εκδοτική ομάδα μας μπορεί να φτάσει το βιβλίο στα ανώτατα όριά του.

- Υπήρξαν συγγραφείς ή βιβλία που ανακάλυψε ο αναγνώστης αργά;

Στο παρελθόν θα μπορούσε να συμβεί, σήμερα όχι. Τα μέσα πληροφόρησης είναι τόσο πολλά, ώστε κάθε συγγραφέας ή βιβλίο που αξίζουν αμέσως θα γίνουν γνωστά. Βεβαίως, όπως προανέφερα, το αν θα γίνει περισσότερο ή λιγότερο γνωστό ένα βιβλίο εξαρτάται από το μηχανισμό υποστήριξης του εκδότη.

- Κύριε Ψυχογιέ, εσείς τι πιστεύετε, ένα συγγραφικό ταλέντο μπορεί να πάει χαμένο;

Μια θετική απάντηση θα ικανοποιούσε αρκετούς που νομίζουν ότι είναι μεγάλα συγγραφικά ταλέντα αλλά δεν τους έχουμε ανακαλύψει. Όμως όχι· κανείς δεν πάει χαμένος. Όποιος έχει το χάρισμα του καλού συγγραφέα, αργά ή γρήγορα θα βρει το δρόμο της αναγνώρισης και της καταξίωσης, τουλάχιστον από τους αναγνώστες.

- Στις μέρες μας, το μεγάλο έργο μπορεί να γραφτεί;

Έχω την εντύπωση ότι είναι πολύ δύσκολο να γραφτεί σήμερα ένα σπουδαίο έργο. Αν εξετάσουμε τα τελευταία πενήντα χρόνια, θα διαπιστώσουμε πως έχουν εκδοθεί σημαντικά βιβλία αλλά λείπει το μεγάλο έργο. Μετά τον Τόμας Μαν και το Μαγικό βουνό δεν έχω να αναφέρω άλλο. Αυτή είναι η άποψή μου και δεν εννοώ ότι σήμερα έχουν εκλείψει οι μεγάλοι συγγραφείς. Απλώς, αυτοί οι δημιουργοί δέχονται καταιγισμό ερεθισμάτων από το περιβάλλον τους και δεν προλαβαίνουν να τα ταξινομήσουν, να τα επεξεργαστούν και να τα αφομοιώσουν. Η κοινωνία βρίσκεται σε αποδόμηση και οι πνευματικοί δημιουργοί ζουν μέσα σ’ αυτή τη χαώδη κατάσταση. Δεν έχουν επομένως την ηρεμία και την καθαρότητα του πνεύματος να δουν και ν’ αποτυπώσουν την κοινωνία σε μνημειώδη έργα.

- Τα εκδοτικά σας σχέδια; Οι στόχοι οι προσεχείς;

Να συνεχίσουμε να εκδίδουμε βιβλία, τα οποία θα καλλιεργούν πνευματικά τους αναγνώστες μας και θα τους αφήνουν ευχαριστημένους. Θα τους ευχαριστούν, δε, τόσο πολύ, ώστε όχι μόνο να αναζητούν τις νέες εκδόσεις μας, αλλά και να συστήνουν στους φίλους τους τα βιβλία μας. Το αποτέλεσμα θα είναι η μεγάλη ικανοποίηση σε όλα τα επίπεδα – συγγραφείς, συνεργάτες, βιβλιοπώλες, αναγνώστες, ομάδα Εκδόσεων Ψυχογιός.
Όσο για τους στόχους μας, προσπαθούμε με πειθαρχία, σκληρή δουλειά και αποστροφή προς κάθε τάση υπεροπτικής αυταρέσκειας, να προχωράμε μπροστά, πάντα μπροστά, σε ένα ταξίδι που δεν έχει τέλος αλλά μας γεμίζει ικανοποίηση και μας κάνει ευτυχισμένους.
Δρούμε ως υπεύθυνα μέλη του κοινωνικού συνόλου
έχοντας πάντα κατά νου την έννοια της αποστολής,
σε μια αέναη προσπάθεια συνεχούς βελτίωσης και εξέλιξης· θεμελιώδεις αρχές της εταιρείας μας ήταν, είναι και θα παραμείνουν η ακεραιότητα, η ευθύνη απέναντι στους αναγνώστες μας και η κοινωνική μας συνεισφορά.

Μέρος της συνέντευξης, δημοσιεύθηκε στο Έθνος της Κυριακής (5/6/2011)